01 2022

Entusiasmen for kjøretøy går i arv - og Julsundruta ruller videre

Julsundruta er historie. Busselskapet med base i Sandsbukta ble en del av Atlantic Auto 1. juli 1980. Da hadde Julsundruta sine rutebusser, godsbiler og turbusser gått mil etter mil etter mil siden 1934.

Julsundruta er historie. Busselskapet med base i Sandsbukta ble en del av Atlantic Auto 1. juli 1980. Da hadde Julsundruta sine rutebusser, godsbiler og turbusser gått mil etter mil etter mil siden 1934. Det var da Olaf Sandhaug etablerte busselskapet. Rutebilene gikk mellom Molde og Sandbukta om Julsundet.

SJÅFØR Odd Arne Sandhaug i Volvo B58.
SJÅFØR Odd Arne Sandhaug i Volvo B58.

TILBAKEBLIKK: Odd Arne Sandhaug kom inn som andre generasjons eier og driver av Julsundruta, og kan se tilbake på mange og lange arbeidsdager som sjåfør. Nå har aldersgrensa satt strek for rutebusskjøring, men det finnes jo andre kjøreoppdrag.

Odd Arne Sandhaug begynte som «lemper» og fortsatte som sjåfør på godsrute så snart han var 18 år og tok sertifikat. – Det ble lange arbeidsdager med kjøring i ett strekk. Så var det gjerne en kveld med vedlikehold og reparasjon, og ofte måtte vi holde på til langt på natt. Alt måtte være i orden, i alle fall såpass at bussene kunne gå i rute neste dag, forteller Odd Arne, mens vi går og ser på busser og andre kjøretøy i det som var Julsundruta sin base.

Godsrutene kjørte mandag – lørdag i vinterhalvåret, og i sommersesongen var det også melkekjøring hver søndag. Melk i store spann måtte inn til meieriet i Molde, og på retur var det kraftforsekker og alle andre slags varer i stort og smått. I krigsåra måtte bussen også være brøytebil om vinteren. Da ble det kjørt med snøskjær fra Sandsbukta til Hollingen. Der ble skjæret parkert og andre tok over brøytinga mot byen. 

– Noe var det støtt og stadig. Den tida var det ikke mange fridager. Etter ei uke med rutekjøring, ble det gjerne turkjøring i helgene. Det ble mange turer både for MFK og Træff. Til slik kjøring hadde vi noen mindre busser som var populære.

INTERIØR i Volvo B58
INTERIØR i Volvo B58.

Odd Arne tok over som eier og daglig leder etter faren i 1974. Historia om Julsundruta som aktivt busselskap tok slutt 1. juli 1980. Bud Auto, Farstad Auto, Frænaruta, Hustad Auto og Julsundruta ble da fusjonert til Atlantic Auto.

– Vi hadde fem-seks busser og et par godsvogner på det meste, forteller Odd Arne, og nå er det tid for presentasjon av to prakteksemplar. Om selskapet tilhører fortida, er to busser – og en del av materiellet ellers – er absolutt til stede i nåtid, og er satt i stand for å kunne brukes med stolthet langt inn i framtida.

– Julsundvegen var siste etappe før bussene fra Sandsbukta passerte Alexandra Hotell, kjørte Storgata østover til Nylandshjørnet og svinga ned til Bussholdeplassen i byen. Mange husker sikkert de gamle snutebussene. I 1954 ble en ny Mercedes satt inn i ruta. Det er den vi ser på det store bildet på forrige side. Karosseriet er fra Røvik Karosserifabrikk. Denne fabrikken ble grunnlagt i 1932 som den første i Romsdal, og ble nedlagt i 1972...

Les hele artikkelern i Hustadvika Magasinet 01 2022

ØYSTEIN EIK [TEKST OG FOTO]

til alle artilker
Ved å klikke på "Godta" samtykker du i lagring av informasjonskapsler på enheten din for å forbedre nettstedsnavigasjon, analysere nettstedsbruk og bistå i våre markedsføringsinnsats. Se vår personvernerklæring for mer informasjon.