03 2022

Ny skole - stor glede!

Fole fornøyd! Rektor Sissel Lyngstad forteller gjerne om prosessen som har ført fram til nye Haukås skole i Elnesvågen.

FOLE FORNØYD!

Rektor Sissel Lyngstad forteller gjerne om prosessen som har ført fram til nye Haukås skole i Elnesvågen. Hennes versjon kan oppsummeres i to ord, men vi skal høre mer fra samtalen som foregikk på rektors kontor. Der møter vi også Kim Atle Kvalvåg. Han er prosjektansvarlig for skolebygg i Hustadvika kommune. 

– Jeg er naturligvis strålende fornøyd med resultatet. Vi ansatte har hele tida fått vært med i prosessen, og nå har skolen blitt slik vi ønsker å ha den. Jeg er også fornøyd med entreprenøren Christie & Opsahl AS, sier Sissel, og så spoler vi fem år tilbake i tid.

UTSMYKNING ved Haukås skole er utført av Ingunn Eidsæter, Kari Selnes og AnneBrit Krag. Sissel Lyngstad, Mette Øvermo og Eva Farstad Storvik betrakter Kari Selnes sitt verk.

FORANKRING

Prosessen begynte høsten 2017 med en beskrivelse av skolen uten at arkitektene var med. Nå er det prosjektansvarlig Kim Atle Kvalvåg som har ordet: – I tradisjonelle byggeprosesser har arkitektene sine tegninger i stor grad vært grunnlaget for utviklinga av innholdet i skolen. -Slik vi gjorde det, fikk prosessen god forankring. Ut fra vår beskrivelse la arkitektene fram sine første tegninger. Erfaringene med denne arbeidsmetoden er bare positive, og jeg må få presisere at vi også er absolutt fornøyde med Arkitektkontoret Streken AS. Samarbeidet mellom arkitektkontoret på Åndalsnes og Ola Roald Arkitektur – som er av de fremste på skolebygg – har betydd mye for det gode resultatet. Arkitektene har hatt gode ideer og sterke meninger. Alle har vært enige om at det viktigste er å gi elevene en god plass å lære.

Lærer Monica Slåttå til venstre og barnevernspedag Maria Viken.
Her har ingen fast plass, men alle finner sin plass på nye HAUKÅS SKOLE!

TRINNBASERT

– Vi gikk for trinnbasert løsning i stedet for klasserom. Årskull skal jobbe sammen, og kan deles opp i grupper på ulike størrelser. Parallelt med utforming av bygget som er grunnlaget for pedagogikken, har vi jobbet med inkluderende praksis. Det er et bevisst valg vi har tatt at alle elever uavhenig av behov skal få jobbe og være sammen. «Inkluderende praksis» går ut på at elevene som har behov for ekstra ressurser, får undervisning i samme rom som de andre, sier Sissel, og gir oss noen fakta. – Haukås skole har 250 elever nå. Det er +7 fra i fjor. Elevtallet i det som var gamle Fræna kommune er stabilt. Skolen har rundt 50 ansatte, som fordeler seg på 30 pedagoger og 20 barneveiledere. Vi har vernepleiere, barne- og ungdomsarbeidere, barnevernspedagoger og assistenter. 116 barn i 1.–4. klasse er med i SFO...

Les hele artikkelen i Hustadvika Magasinet 03 2022

ØYSTEIN EIK [TEKST OG FOTO]

til alle artilker
Ved å klikke på "Godta" samtykker du i lagring av informasjonskapsler på enheten din for å forbedre nettstedsnavigasjon, analysere nettstedsbruk og bistå i våre markedsføringsinnsats. Se vår personvernerklæring for mer informasjon.